شرکت تعاونی کشتی سازی سفینه جنوب
ساخت وتعمیر انوع شناورهای دریایی
0
ییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران درخواست‌های اصلی صنایع کشتی‌سازی کشور از وزارت صنایع و معادن را اعلام کرد.
ییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران درخواست‌های اصلی صنایع کشتی‌سازی کشور از وزارت صنایع و معادن را اعلام کرد.

 به گزارش مارین نیوز، مهندس امیر بابایی که در جلسه کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران که به میزبانی اداره‌کل ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن در محل این وزارتخانه برگزار شد؛ گفت: ارجاع پروژه‌های کشتی‌سازی به یک بانک تخصصی، اصلی‌ترین اولویت صنایع کشتی‌سازی کشور است.

وی با اشاره به مشکلات موجود برای دریافت تسهیلات ساخت و تعمیر کشتی از بانک‌های کشور، افزود: این درحالی است که امکان پرداخت 200 میلیون دلار تسهیلات از محل صندوق ذخیره ارزی به کشتی‌سازی‌ها وجود دارد.

این فعال صنایع دریایی شور با بیان اینکه «تاکنون حدود 20 میلیون دلار از این منبع به کشتی‌سازی‌ها تسهیلات داده شده است»، گفت: به دلیل آنکه مسیر مشخص و یک بانک تخصصی برای ارائه این تسهیلات معرفی نشده؛ عملا دریافت تسهیلات کند و متوقف شده است.

بابایی با اشاره به جلسه هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی با مدیرکل ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع گفت: در آن جلسه مقرر شد این وزارتخانه مذاکراتی را با بانک صنعت و معدن انجام دهد و با هماهنگی کشتی‌سازان، این بانک بعنوان بانک تخصصی صنایع دریایی معرفی شود.

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با تأکید بر اینکه «تسریع در این امر ضروری است»، ابراز امیدواری کرد که با ورود بانک صنعت و معدن به حوزه صنایع دریایی، راهکار اجرایی مناسبی برای اعطای تسهیلات به متقاضیان ساخت شناور در داخل تعریف شود.

بابایی دومین خواسته کشتی‌سازان از وزارت صنایع را مدیریت بحث ساخت شناور در قالب طرح وجوه اداره‌شده ذکر کرد و گفت: گرچه سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مثبتی در این راستا داشته و تصمیم دارد این روند را ادامه دهد؛ اما انتظار می‌رود وزارت صنایع، بعنوان متولی صنعت کشور، از محل درآمدهای وزارتخانه و یا سازمان گسترش کانال خاصی را برای تأمین منابع طرح وجوه اداره‌شده و حمایت از صنایع کشتی‌سازی اختصاص دهد.

وی همچنین به مشکلات و موانع گمرکی موجود در برابر کشتی‌سازی‌ها اشاره کرد و خبر از آن داد که اداره گمرک هرمزگان مشکلاتی را برای شناورهای ساخته شده در سازمان صنایع دریایی و ایزوایکو ایجاد کرده است.

به گفته بابایی، گمرک از مالکان شناورهای ساخته شده خواسته تا یکایک قطعات و تجهیزات وارداتی این شناورها را که در مرحله ساخت به شکل موقت ترخیص و روی شناورها نصب شده بودند؛ ثبت سفارش کرده و یکایک هزینه‌های گمرکی آنها را بپردازد.

معاون هماهنگ‌کننده سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع یادآور شد: این درحالی است که طبق مصوبه هیأت دولت، اگر محصولی 70 درصد ارزش افزوده ایجاد کند، نیازی به ثبت سفارش گمرکی ندارد و از تخفیف‌های ویژه نیز در حق گمرکی برخوردار می‌شود.

وی یادآور شد که بنابر ارزیابی کمیته ارزش افزوده، شناورهای ساخته‌شده حدود 72 درصد ارزش افزوده داشته‌اند.

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران از وزارت صنایع خواست تا با مذاکرات و هماهنگی‌‌های لازم، گمرک را مجاب کند تا این مسأله حل شود.

بابایی همچنین از واردات شناورهای نو و ساخته‌شده به کشور با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی انتقاد کرد و گفت: وزارت صنایع باید مانع از واردات شناورهایی که امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد؛ جلوگیری کند.

وی اقدام سازمان بنادر و دریانوردی در صدور مجوز واردات شناور را غیرقانونی خواند و تصریح کرد: این سازمان تنها حق ثبت شناورها را دارد و اختیارات لازم برای تعیین سیاست‌های صادارات و واردات کالا را ندارد.

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران همچنین با انتقاد شدید از دستورالعمل اخیر سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر امکان تبدیل شناورهای چوبی به باری، گفت: چطور این سازمان از یک طرف به دلایل فنی و ایمنی، ساخت شناورهای چوبی را ممنوع اعلام می‌کند و حال که لنج‌سازی‌های سنتی تعطیل شده‌اند؛ امکان واردات شناورهای چوبی از امارات و پاکستان و تبدیل آن به شناور باری را فراهم می‌کند؟

بابایی با بیان اینکه «ظرفیت عمده کشتی‌‌سازی‌ها و لنج‌سازی‌های کشور خالی است»، تصریح کرد: وزارت صنایع باید در این زمینه مداخله کند و نگذارد با مجوز و بخشنامه، صنایع دریایی کشور به تعطیلی کشانده شوند.

معاون سازمان صنایع دریایی همچنین با انتقاد از دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی گفت: طی چهار ماه گذشته، حتی یک جلسه کمیسیون‌ها و کمیته‌های شورایعالی انجام نشده و بهانه این امر هم، تغییر محل دبیرخانه عنوان شده است.

وی با بیان اینکه «جلساتی هم که تاکنون برگزار شده، نتیجه خاصی در بر نداشته است»، افزود: با این روند، به نظر نمی‌رسد در بودجه سال 90 هم اعتباری به صندوق حمایت از صنایع دریایی اختصاص یابد.

در این جلسه مدیران و نمایندگان نیروی دریایی سپاه و شرکت‌های ایزوایکو، صدرا، اروندان،پرگاسیران، پارس کشتی پولاد، سازندیش، امیدان ساحل پارسیان، کشتیرانی آراباختر و دلوار کشتی نیز حضور داشتند که دیدگاه‌ها و مسایل و مشکلات شرکت‌های خود را مطرح کردند.

گفتنی است، در پی جلسه هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با مهندس محسن صالحی‌نیا، مدیرکل ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع، در اوایل آبان‌ماه مقرر شد جلسات سه کمیتهکشتی‌سازی، فراساحل و سازندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات انجمن از این پس به میزبانی این اداره‌کل برگزار و مسایل صنایع دریایی از این طریق بررسی و پیگیری شود.