شرکت تعاونی کشتی سازی سفینه جنوب
ساخت وتعمیر انوع شناورهای دریایی
0
می توانیم کشتی ساز شویم اگر ...
می توانیم کشتی ساز شویم اگر ...

 سالهاست که از تصویب قانون حمایت از صنایع دریایی می گذرد ولی تاکنون هیچ گونه اقدامی انجام نگرفته است قانونی که کشتی سازان به آن امید بسته بودند تا شاید با کمک آن مشکلات عدیده ای که بر سر راه دارند از میان برداشته شود . 
سالهاست که به طرق مختلف در همایش ها و کنفرانس ها و مقالات متعدد مشکلات این صنعت بیان شده است اما تا کنون شاهد هیچ گونه اقدام مثبت و موثری 
از جانب وزارت صنایع و سایر متولیان این صنعت اگر متولی باشد نبوده ایم. 
و با وجود نیاز مبرم کشور به انواع شناورها و اشتغال زائی بالای این صنعت و داشتن کشتی سازهای کوچک و بزرگ توانمند عجیب است که هیچ گونه توجهی به خصوص از جانب وزارت صنعت ،تجارت به این صنعت نمی شود. 
تاکنون تنها سازمان بنادر و دریانوردی است که در حد توان خود از این بخش حمایت کرده و اقدامات مثبت و مفیدی در جهت تامین سرمایه لازم برای ساخت شناورهای کوچک و متوسط انجام داده است . 
هر چند با کمک بانکهای عامل نظیر بانک توسعه تعاون ،بانک ملت و بانک صادرات باید این وجوه پرداخت 
شود اما متاسفانه به دلایلی بانکها از پرداخت خودداری می کنند و یا با درخواست شرایط سخت و وثیقه های سنگین عملا دریافت وام را غیر ممکن می سازند که این باعث می شود تمامی تلاش های سازمان بنادر و دریانوردی خنثی شود . 
حدودا بیش از 40 کارگاه کشتی سازی کوچک و متوسط فقط در استان خوزستان مستقر هستند که با وجود اشتغال زایی بالای این صنعت که نیاز مبرم این استان است به علت کمبود نقدینگی و عدم همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات به سفارش دهندگان قادر به ادامه کار نیستند. 
این در حالی است که ما در ایران با وجود تحریم ها قادر به ساخت انواع شناورهای کوچک و بزرگ با رعایت تمام 
استاندارد های روز دنیا هستیم فقط در صورتی که حمایت کافی به منظور رفع مشکلات به خصوص مشکلات بانکی صورت گیرد.

*مهندس رضا زند 
مدیرعامل شرکت صنایع دریایی نوح جنوب