شرکت تعاونی کشتی سازی سفینه جنوب
ساخت وتعمیر انوع شناورهای دریایی
0
مدیران عامل و کارشناسان ارشد شرکت‌های عمده دریایی کشور در جلسه کمیته کشتی‌سازی دوازدهمین همایش صنایع دریایی، بر ضرورت نقش‌آفرینی دولت برای افزایش سفارش‌های ساخت کشتی در داخل تأکید کردند.
مدیران عامل و کارشناسان ارشد شرکت‌های عمده دریایی کشور در جلسه کمیته کشتی‌سازی دوازدهمین همایش صنایع دریایی، بر ضرورت نقش‌آفرینی دولت برای افزایش سفارش‌های ساخت کشتی در داخل تأکید کردند. به گزارش خبرنگار مارین نیوز از زیباکنار، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)در این نشست تخصصی با بیان اینکه «با اتهام‌زنی کشتی‌سازی‌ها و کشتیرانی‌ها به یکدیگر مشکلی از صنعت کشتی‌سازی ایران حل نخواهد شد»، تأکید کرد: باید بین عوامل این صنعت، یکدلی بوجود آید.

مهندس فتح‌الله محمدی با بیان اینکه «ما کشتی‌سازی‌ها ایرادات خود را در زمینه طراحی و تحویل بموقع و با قیمت تمام‌شده مناسب کشتی‌ها را می‌پذیریم»، افزود: متقابلا باید کشتیرانی‌ها نیز درک کمنند که ما در حال ایجاد یک صنعت هستیم و این امر، نیازمند هزینه‌هایی است که هر بخش باید سهمی از آن را بپردازد.

وی با تأکید بر اینکه «هزینه اصلی ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه صنعت کشتی‌سازی برعهده دولت است»، افزود: البته این امر، باعث نمی‌شود تا کشتیرانی‌ها از پرداخت سهم خود، خودداری کنند و صرفا بعنوان بنگاهی اقتصادی به سفارش‌های ساخت کشتی بنگرند.

مدیرعامل ایزوایکو با قدردانی از شرکت‌های کشتیرانی ج.ا.ا و نفتکش بابت ارائه سفارش‌های ساخت کشتی به صنایع داخلی درعین‌حال گفت: کشتیرانی‌ها اغلب تحت این عنوان که دولت تسهیلاتی مشابه کشورهای خارجی را برای سفارش ساخت به آنها نمی‌دهد، از سفارش‌های جدید به داخل خودداری می‌کنند؛ در حالیکه ما پیشنهاد می‌کنیم کشتیرانی‌ها در حوزه کشتی‌سازی در قالب سهامدار وارد شوند تا انتقال تکنولو‍ژی، دریافت سفارش و منابع مالی و کاهش قیمت تمام‌شده کشتی ممکن شود.

محمدی تصریح کرد: کشتیرانی‌ها نباید به صرف چند سفارش، مسؤولیت خود در قبال صنایع کشتی‌سازی داخلی را تمام‌شده بدانند.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت اجرای قانون توسعه و حمایت از صنایع دریایی گفت: این قانون برای رفع مشکلات صنعت کشتی‌سازی بوجود آمد؛ شاخ و برگ دادن به شورایعالی صنایع دریایی و پرداختن به مسایل حاشیه‌ای، مشکل کشتی‌سازی را حل نخواهد کرد.

مدیرعامل ایزوایکو همچنین بار دیگر بر ضرورت واگذاری پروژه‌های ساخت شناورهای خدماتی بخش نفت در داخل تأکید کرد و گفت: علیرغم طرح چندباره این پیشنهاد، هنوز پاسخی از وزارت نفت دریافت نکرده‌ایم.

قائم‌مقام شرکت ایزوایکو نیز در این نشست، با تشریح مشکلات صنعت کشتی‌سازی در حوزه‌های طراحی و مهندسی، تأمین تجهیزات، منابع مالی و... به پروژ‌ه‌های مهم ایزوایکو اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، مدارک مهندسی کشتی‌های کانتینربر با ساخت کشتی ایران-اراک کامل شده است؛ اما در مورد سفارش‌های شرکت ملی نفتکش علیرغم پرداخت هزینه‌ای تا 4 برابر، هنوز به اسناد و مدارک فنی لازم در سطح بین‌المللی نرسیده‌ایم.

دکتر علی شفیعی رودسری اقتصادی شدن بخش طراحی و فنی-مهندسی را منوط به دریافت سفارش در تیراژ بالا دانست و گفت: در حالیکه کشتیرانی‌های ایرانی به کشورهای چین و کره‌جنوبی از یک کلاس  کشتی 20 فروند-20 فروند سفارش می‌دهند؛ سفارش‌ به کشتی‌سازان ایرانی در تعداد دو تا سه فروند صورت می‌گیرد و عملا برای هر فروند کشتی، باید هزینه‌های فنی-مهندسی کاملی پرداخت شود که این امر، قیمت تمام‌شده را در مقایسه با سازندگان خارجی، غیررقابتی می‌کند.

دکتر مهدی سیف، عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی و مدیرعامل سابق کشتی‌سازی اروندان، نیز در این نشست خواستار تعیین اعتباری چندمیلیارد دلاری از سوی دولت برای حمایت از کشتیرانی‌ها جهت سفارش بالا به کشتی‌سازی‌ها شد.

وی با بیان اینکه «در صنایع فراساحل، هوافضا و ریلی شاهد سفارش‌های بالا بدون تشریفات مناقصه به سازندگان داخلی هستیم»، افزود: دولت باید این اقدام را در صنعت کشتی‌سازی نیز صورت دهد تا مشکلات صنعت رفع شود.

مهندس امیر سمواتیان، معاون بازرگانی گروه ساخت شناور سازمان صنایع دریایی، نیز در این نشست بر نقش صنایع کشتی‌سازی برای شکل‌گیری زنجیره تأمین تجهیزات ساخت کشتی در داخل تأکید کرد و گفت: با پرداخت هزینه‌های لازم و تعامل با سازندگان داخلی، می‌توان بخش زیادی از تجهیزات را در داخل تولید کرد.

وی به تولید ورق‌های عریض ساخت بدنه کشتی در فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: این امر با تعامل سازمان صنایع دریایی و فولاد مبارکه حاصل شد.