شرکت تعاونی کشتی سازی سفینه جنوب
ساخت وتعمیر انوع شناورهای دریایی
0
طرح رفع مشکلات مالی کشتی‌سازان ارائه می‌شود
طرح رفع مشکلات مالی کشتی‌سازان ارائه می‌شود در جلسه کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران، گروه سه نفره‌ای برای تهیه طرح رسیدگی به مشکلات مالی شرکت‌های کشتی‌سازی تشکیل شد.

به گزارش مارین نیوز، این کمیته که متشکل از نمایندگان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و سازمان بنادر و دریانوردی است، این طرح را تدوین و به سیزدهمین همایش صنایع دریایی ارائه خواهد کرد.

رییس کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران دراین‌ جلسه گفت: با توجه به زمان کم باقیمانده تا برگزاری سیزدهمین همایش صنایع دریایی و برنامه پیش‌بینی‌شده برای برگزاری جلسات کمیته‌های تخصصی در زمان همایش با حضور وزراء و مسؤولین، کمیته کشتی‌سازی نیز در همایش جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد.

مهندس امیر بابایی افزود: در حال حاضر، اوضاع صنایع کشتی‌سازی خیلی خوب نیست و این صنعت با مسایل مختلفی اعم از: بلاتکلیف بودن مشکلات طرح وجوه اداره‌شده، عدم تشکیل جلسه شورایعالی صنایع دریایی، در نظر نگرفتن بودجه برای صندوق حمایت از صنایع دریایی، موضوع تعرفه‌های گمرکی دست به گریبان است.

وی بر این اساس با اشاره به حضور وزراء، مدیران، کارشناسان و صنعتگران در سیزدهمین همایش صنایع دریایی و فرصت بوجود آمده، پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه کشتی‌سازی‌ها هم‌اکنون از نظر بحث مالی و تأمین بودجه مشکل اساسی دارند، کمیته کشتی‌سازی طرحی را آماده و در جریان همایش ارائه کند.

بابایی با اشاره به تجارب ناشی از طرح‌های قبلی برای تعریف پروژه‌های حمایت از ساخت کشتی در داخل، توجه به نکات زیر را در تهیه طرح رفع مشکلات مالی کشتی‌سازان ضروری دانست:
- سرمایه اولیه باید بین 200 تا 500 میلیون دلار در نظر گرفته شود
- بانک تخصصی برای طرح فوق تعیین شود. ضمن آنکه، باید مدت زمان بازپرداخت تسهیلات بانکی 12 سال و سود آن زیر 10 درصد باشد و خود کشتی بعنوان وثیقه، از سوی بانک پذیرفته شود.  
- سهمیه‌بندی کردن مناطق با توجه به شرایط جهت اعطای تسهیلات
- اهلیت متقاضی و سازنده تعریف و بیمه پروژه پیش‌بینی شود
- فلوچارتی مشخص برای طی مسیر با زمانبندی مشخص تعیین شود

در ادامه جلسه، اعضای کمیته کشتی‌سازی انجمن مهندسی دریایی ایران نظرات خود را درباره چگونگی ارائه این طرح عنوان کردند که مهمترین نکات و پیشنهادها بدین شرح بود:
- تشکیل یک کمیته از افراد متخصص و کارشناس برای تهیه طرح، با در نظر گرفتن تمامی شرایط، که بصورت طرحی کاملا پخته باشد.
- با وجود طرح‌های مختلف مانند طرح وجوه اداره‌شده، در تهیه طرح پیشنهادی از موازی‌کاری جلوگیری شود. 
- مشخص کردن متولی طرح، که این موضوع با توجه به اینکه متولی همواره بعنوان تصمیم‌گیرنده نهایی است، مهم تلقی می‌شود.
- در نظر گرفتن بازار و اینکه آیا بازار جوابگوی این طرح خواهد بود که دراین‌باره، باید مشاوری تعیین شود تا وضعیت بازار و نیازها را بررسی کند.
- استفاده از تسهیلات ویژه با درصد کم و با وثیقه و ضامن مناسب.   
- پیشنهاد شد مزایای طرح مانند اشتغالزایی در مناطق ساحلی و دیگر مزایا در طرح آورده شود.
- موضوع کد دار بودن وجوه در طرح مشخص شود.
- مشخص کردن پرداخت سطح تسهیلات برای تناژها و شناورهای مختلف.

پس از اعلام نظرات و پیشنهادات توسط حاضرین، اعضای کمیته کشتی‌سازی آقایان مهندس امیر بابایی (رییس کمیته و معاون هماهنگ‌کننده سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع)، مهندس محمدرضا حسینی (کارشناس صنایع دریایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) و مهندس میرحبیب صفی‌زاده (کارشناس اداره‌کل تأمین و نگهداری سازمان بنادر و دریانوردی) را بعنوان گروه مسؤول تهیه طرح انتخاب کردند.

گفتنی است، در این جلسه که به میزبانی انجمن مهندسی دریایی ایران تشکیل شد؛ نمایندگان و مدیرانی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان صنایع دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی قرارگاه سازندگی قرب نوح (ع)، مرکز استاندارد دفاعی، مؤسسه شهید محلاتی و شرکت‌های ایزوایکو، ملی نفتکش، صدرا، پرگاسیران، صدرا- امید چابهار، صنایع فراساحل (صف)، طرح‌آفرینان پاسارگاد، امواج براق، سازندیش و تکران کاوش حضور داشتند.